pendamba kaSih & keRedhaan iLahi~ penciNta sains~ PMR candiCAte~ beNCi keGAnaSAn~ PraY FoR gAZa~ :p

Sunday 26 May 2013

-->CARA2 ASAS UNTUK BERI BIMBINGAN EMOSI PDA SOMEONE TUU..~



-->CARA2 ASAS UNTUK BERI BIMBINGAN EMOSI PDA SOMEONE TUU..~



1) Faham
Perkara yang pertama sekali ialah faham, anda hanyalah membantu dan bukan memaksa dia mengikut pilihan anda. Anda hanyalah sebagai orang tengah dan orang yang anda ingin kaunseling sebaiknya bukanlah seseorang yang dekat dihati anda seperti ahli keluarga anda. Ini kerana faktor emosi akan memainkan peranan dan kemungkinan besar anda tindakan anda berdasarkan emosi anda.

2)Empati
Baru pertama kali dengar empati? Empati ye, bukan simpati. Empati bermaksud anda meletakkan diri anda di tempat dia dan merasakan apa yang dia rasakan. Biasanya banyak masalah dalam perhubungan terjadi disebabkan ketiadaan perasaan empati ini dan terlalu pentingkan diri sendiri. Kalau amalkan benda ni dalam kehidupan seharian insyaallah hidup akan lebih disayangi ramai orang.

3)Beri 100% perhatian apabila dia bercakap
Senyap dan pastikan mata anda tepat memandang mata dia. Jangan sesekali mencelah apabila dia berbicara. Biarkan dia habis bercakap dan kemudian baru mencelah.Biar saja dia luahkan segala yang terbuku di hati dia. Jangan gelak mahupun tunjukkan sebarang reaksi yang boleh membuatkan muka anda ditumbuk dia, serius!

4)Jangan memaksa
Sekiranya dia tidak mahu menceritakan masalah dia, jangan paksa. Sebaliknya beri dia nasihat supaya dia jangan bersedih lagi. Berikan juga dia kata-kata semangat. Selain itu sekiranya dia bersedia berkongsi masalah, jangan membuatkan pilihan kepada dia, sebaliknya beri dia pilihan dengan kesan-kesan yang berbeza dalam tindakan dia.

5)Bersikap profesional
Masalah biasa dalam kaunseling ialah permainan emosi. Kaunselor akan mudah terperangkap dalam permainan emosi terutama apabila sesi kaunseling diadakan antara jantina berlainan. Jadi, berhenti daripada terbawa-bawa masalah itu selepas sesi kaunseling. Jika tidak, masalah itu akan mencari anda.

6)Rahsia
Segala perkara yang diceritakan kepada anda adalah rahsia. Jangan sesekali mendedahkan rahsia kepada orang lain walaupun dia kawan baik anda. Bukan mudah untuk seseorang meluahkan masalah dia kepada anda, jadi ingat, dia bercerita kepada anda kerana dia percayakan anda, jadi jangan belot kepercayaan dia.

7)Situasi
Pastikan suasana persekitaran bersesuaian dan selesa untuk lakukan sesi kaunseling. Jangan buat ditempat-tempat yang bising. Dan jangan pula buat sesi kaunseling di atas katil (bagi bukan mahram)...

8)Bahasa
Penggunaan bahasa yang sesuai juga amat dititik beratkan. Tidak perlu ber'saya' 'awak'. Asalkan dia rasa selesa itu sudah mencukupi.

No comments:

Post a Comment